söndag 11 december 2011

Depression , ångest och mental stress

Den här tiden på året är jobbigast av alla, så många "måsten" och önskningar som ska uppfyllas. Men jag jag har gett upp, julen kommer vare sig man kokar knäck, bakar femtioelva olika sorters kakor och bröd eller struntar i julklappar och julmat.

Det jag fick lära mig hos min samtalskontakt på psykiatrin är väldigt värdefullt just nu. Det finns inga måsten, borde och ska. Man ska lyssna på sig själv och göra precis som man själv vill och det kan orkar med. För hur kul är det att stressa omkring, baka massor med bakverken som aldrig äts upp och städa hela huset för att sedan vara så utpumpad på själva julafton att kan inte orkar lyfta rumpan.

Nä i år skiter jag i att stryka gardiner, baka femtioelva olika sorter och storstäda. Gardinerna ska ju ändå inte hänga så många veckor, bakverken fyller bara frysen och städa kan man göra efter jul istället.

Idag hade jag en riktigt jobbig dag. Huset är upp och ner, inget är på sin plats. Jag mår skitdåligt när det är stökigt men jag har ingen energi att ta tag i det heller. Det blir en ond cirkel och jag måste bita ihop och ta mig ur den.

Den bistra verkligheten, sjukdommar och skador som inte syns på utsidan... Välkommen till min vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar